Reklamation och Garanti

Vi säljer alla produkter med 3 års fabriksgaranti och reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Vid en godkänd reklamation kommer vi att åtgärda felet genom reparation, byte av delar eller en ersättningsprodukt. Observera att vi i första hand försöker reparera felet i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer.

Notera att fraktalternativen vid reklamation motsvarar de vid ordinarie leverans, och att vissa tjänster såsom inbärning och montering kan vara begränsade beroende på ort.

Så här gör du en reklamation:

  1. Kontakta oss med en beskrivning av felet och bifoga bilder.
  2. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten.

Fel vid leverans
Vid leverans är det kundens ansvar att omedelbart inspektera varorna. Kontrollera att leveransen stämmer och att inga skador, fel eller brister föreligger. Om någon skada eller defekt upptäcks ska reklamationen göras snarast via mail till info@ruum.se. Om du mottar en felaktig eller defekt produkt, kommer vi att byta ut de skadade delarna, reparera eller byta ut hela produkten. Om reklamationen inte görs inom en vecka efter leveransen anses varorna vara godtagna.

Vid transportskador

  • Kontrollera emballaget vid mottagandet.
  • Dokumentera eventuella skador på emballaget med bilder innan du öppnar det.
  • Om produkten också är skadad, dokumentera detta med bilder.
  • Notera skador på frakthandlingen innan signering.

Vid reklamation av transportskador skicka följande till info@ruum.se:

  • Ordernummer
  • Kollinummer på det skadade godset
  • Tid och datum för leveransen
  • Bilder på skadat emballage och skadad produkt
  • Beskrivning av skadan

Garantivillkor

Garantin omfattar inte:

  • Allmänt slitage
  • Rynkor/veck på tyget efter användning
  • Sättningar i polstringsmaterial (t.ex. skum och fjädrar)
  • Skador p.g.a. felaktig användning eller montering
  • Noppor på tygets yta
  • Fläckar orsakade av kundens användning
  • Revor/hål i det tunna dammskyddstyget på undersidan av möbeln*

*Detta svarta tyg är endast ett dammskydd och kan klippas bort vid behov. Små revor/hål på detta tyg under transport är inte en giltig reklamation.

Observera att garantin endast gäller för förstahandsköparen och inte vid andrahandsförsäljning.

Rättigheter vid reklamation

RUUM har i första hand rätt att åtgärda problemet. Vi ska ges möjlighet att laga produkten eller leverera en likvärdig produkt innan eventuell hävning av köpet kan bli aktuell.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att vi har försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas.

Har du frågor? Kontakta vår kundservice:
Mail: info@ruum.se

Öppettider:
Måndag – fredag: 10:00 – 16:00 (lunchstängt 12:30-13:30).
Helger och helgdagar: Stängt.